Festival Mihaela Runceanu, la Sala Palatului, acum 20 de ani

In zilele de 20-21-22 noiembrie 1990 am avut nebunia de a organiza de unul singur un festival de 3 zile la Sala Palatului, Festivalul Ziarului "Tineretul Liber".
A fost un an politic dificil, societatea era polarizata in pro si anti-Iliescu, iar eu, care lucram la Tineretul Liber am crezut ca o sa reusesc sa dau lovitura si sa umplu Sala Palatului la un festival de muzica usoara.
Am pornit de la doua premize: ziarele se citeau la disperare, Tineretul Liber avand un tiraj zilnic de un milion de exemplare,iar ideea de a face o copie a festivalului Mamaia la Sala Palatului parea a fi castigatoare.
Lansasem de jumatate de an Clubul fanilor Mihaelei Runceanu si in atmosfera aceea de efervescenta in care organizasem deja cateva zeci de spectacole in Bucuresti,dar si in cateva orase mari (Buzau, Pitesti,Ploiesti)aveam deja publicul asigurat.O alta miscare inspirata erau premiile anuntate pentru concurentii de la interpretare, respectiv trei burse anuale de pregatire ce promiteau sa lanseze trei noi stele, iar premiile de la creatie erau mai mari decat cele de la Mamaia.
Am reusit sa-mi conving colegii si sefii ca manifestarea sa poarte numele ziarului,am mers pe un parteneriat in trei -ziarul Tineretul Liber, Fan Clubul Mihaela Runceanu si Centrul de Conservare a Creatiei Populare- si desi nu s-au semnat documente, mecanismul financiar a functionat perfect. Am reusit sa gasesc si sponsori, care au echilibrat bugetul, iar de la simpla idee a unui concurs de muzica usoara pentru creatie si interpretare, am ajuns la un adevarat festival care a mai cuprins concursul studentesc "Miss Boboc Romania",concurs national de caricatura,concurs national de poezie si reportaj, simpozioane literare si economice,etc Din mers am facut parteneriat cu Programul 3,programul de tineret al Radioului National, care a transmis in direct evenimentul si am anuntat Festivalul la TVR, in emisiunea lui Mihai Tatulici si Marinei Almasan "Veniti cu noi pe Programul 2".
Pentru partea de concurs muzical am avut un juriu national din 11 membri,mai tare si mai corect ca la Mamaia:Titus Andrei,Ionel Tudor, Viorel Gavrila,George Natsis,Dan Dimitriu,Angela Ciochina, Paul Enigareascu,Romeo Vanica,precum si reprezentanti ai celor 3 coorganizatori.
Dintre concurentii de la creatie amintesc compozitorii:Virgil Popescu,Andrei Kerestely,Mihai Vanica,Mihai Elekes,Marius Micu, iar de la interpretare Daniela Giorfy, Carmen Trandafir,Maria Radu,Diana Spanu, Maria Botta sau Eduard Carcota(cunoscutul compozitor de azi).Piesele de la creatie au avut interpreti cunoscuti:Aurelian Temisan,Oana Sarbu,Daniel Iordachioaie,Laura Stoica,Mihaela Marinache(cunoscuta azi ca Miky de la K-pital).
Au sustinut dialoguri cu publicul actorii George Mihaita,Emilia Popescu,Florian Pittis si Horatiu Malaele.
Recitaluri muzicale au sustinut Nicu Alifantis,Silvia Dumitrescu,Marina Florea,Oana Sarbu,Gabriel Dorobantu,George Nicolescu,Ducu Bertzi, Catalin Crisan,Carmen Muresan(azi,prezicatoarea Carmen Harra)si multi alti tineri solisti.
Am avut pe post de cap de afis un american,foarte bun show-man, John Jewell, pe care l-a propus Nana Iaworsky(acum, sotia lui Vlady Cnejevici).
Am avut si concursuri pentru public, care a putut castiga diverse premii, inclusiv concurs pe teme sportive cu Cristian Topescu si Octavian Vintila.
Cateva consideratii finale:
- au fost 2000 de spectatori in fiecare seara ceea ce inseamna o prezenta mai mare decat la Mamaia
- au fost 17 ore de spectacol in cele 3 zile, lungimea fiecarui spectacol tinzand sa egaleze spectacolele Cenaclului Flacara care in acea vreme nu mai era ce fusese in epoca sa de glorie
- bugetul total al manifestarii a fost de 1 milion de lei cu care se puteau cumpara 1o autoturisme Dacia(ca alte masini nu erau!) sau 1o apartamente de trei camer.
Dupa incheierea manifestarii, redactorul sef al ziarului Stefan Mitroi m-a chemat la el in birou si m-a felicitat pentru reusita (desi el n-a crezut in acest proiect!) si pentru beneficiile de imagine pe care le-am adus ziarului. Mi-a relevat doua probleme: nu stie ce sa faca cu profitul de 80 de mii de lei, ramas dupa derularea manifestarii, si s-a scuzat ca trebuie sa dea prima la tot personalul daca eu am indraznit sa includ in buget scenariul si regia festivalului, adica exact ceea ce facusem pentru succesul actiunii.
P.S.
Stiti de ce a ramas in memoria multor artisti si a unor colegi de redactie acest festival?
1. Pentru ca au urcat si au cantat prima data pe aceasta scena la un Festival de mare calitate artistica.
2. Pentru ca protocolul a fost gratis,ca in bancul acela cu calitatile vinului bun care a fost alb,sec,rece, mult si gratis.

0 comentarii:



Trimiteți un comentariu